Σε έναν κόσμο γεμάτο ερεθίσματα και ταχείς ρυθμούς, η ανάγνωση βιβλίων παραμένει ένας πολύτιμος θησαυρός για την ανάπτυξη του παιδιού. Πέρα από τη γνώση και την καλλιέργεια της φαντασίας που προσφέρει, η ανάγνωση συμβάλλει ουσιαστικά στην ψυχική υγεία των μικρών αναγνωστών. Μέσα από τις σελίδες ενός λογοτεχνικού βιβλίου, το παιδί βρίσκει παρηγοριά, αναπτύσσει την ενσυναίσθησή του και διαχειρίζεται τα συναισθήματά του. Είναι ουσιαστικό λοιπόν να αναλυθεί στο συγκεκριμένο άρθρο η προσφορά της ανάγνωσης στην ανάπτυξη των ψυχικών διεργασιών του παιδιού- ειδικά σε αυτές που θα το βοηθήσουν να αναπτύξει σταδιακά την πνευματική και συναισθηματική του ευφυΐα.
Στην ευαίσθητη παιδική ηλικία, όλες οι πληροφορίες φαντάζουν τεράστιες. Τα παιδιά καλούνται να ανταποκριθούν σε ρόλους, που όχι μόνο τους είναι άγνωστοι αλλά και περισσότερο απαιτητικοί σε σχέση με τη συναισθηματική και πνευματική τους ωριμότητα. Ειδικά σε μια εποχή, όπως η σύγχρονη επικαιρότητα, που οι κρουνοί της πληροφορίας είναι παντού και πολλές φορές κινούνται ανεξέλεγκτα, το βιβλίο αποτελεί έναν υγιή τρόπο διαφυγής από την καθημερινότητα και εύρεσης τρόπου κατάκτησης της ψυχικής του ηρεμίας.
Η Λογοτεχνία επιδρά λοιπόν σε πολλές πτυχές της παιδικής ψυχοσύνθεσης.
– Με την ανάγνωση βιβλίων αναπτύσσεται η φαντασία και η δημιουργική σκέψη των παιδιών. Στο βιβλίο το παιδί ανακαλύπτει το κλειδί για να ανοίξει την πόρτα του νου του σε νέους αχαρτογράφητους τόπους, άγνωστους μέχρι τώρα. Η ιστορία που αναπτύσσεται στις σελίδες διεγείρει το ενδιαφέρον των μικρών αναγνωστών, αφού αναρωτιούνται για την εξέλιξη της υπόθεσης, επιχειρούν να μαντέψουν το τέλος και ταυτίζονται με ένα από τα πρόσωπα της ιστορίας.
– Με την ανάγνωση βιβλίων καλλιεργείται η γλωσσική ικανότητα των παιδιών. Ο μικρός αναγνώστης προσεγγίζει γραπτά κείμενα, προτάσεις και λέξεις και προσπαθεί να κατανοήσει τα νοήματα που περιέχονται. Ακόμα και σε λέξεις που δεν γνωρίζει, το παιδί μπαίνει στη διαδικασία ασυναίσθητα να τις κατανοήσει και να αναλύσει το νόημα του κειμένου, για να μπορέσει να προχωρήσει την ανάγνωση και να δει την εξέλιξη της ιστορίας για τον ήρωα του βιβλίου. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, τοποθετείται απέναντι στον γραπτό λόγο με κριτική διάθεση και αποκτά πιο γρήγορη αντίληψη και σκέψη. Συγχρόνως τα λογοτεχνικά βιβλία, ανοίγουν νέα παράθυρα στη σκέψη, αφού στην καθημερινή επικοινωνία το παιδί χρησιμοποιεί επαναλαμβανόμενες φράσεις και λέξεις από τα βιβλία που διαβάζει, με άμεση συνέπεια την ανάπτυξη ενός περισσότερο πλούσιου λεξιλογίου.
– Με την ανάγνωση βιβλίων επιτυγχάνεται καλύτερη σχολική επίδοση. Το παιδί που έχει έρθει σε επαφή από πολύ νωρίς με τον κόσμο του βιβλίου παρουσιάζει καλύτερες επιδόσεις στη σχολική του ζωή, καθώς είναι περισσότερο εξοικειωμένο με το σύστημα γραφής, το λεξιλόγιο, τη δομή των προτάσεων και την πολυπλοκότητα των νοημάτων. Μέσα από την ανάγνωση το παιδί εκτίθεται σε διαφορετικά ως προς το ύφος κείμενα, γεγονός που του επιτρέπει να κατανοεί πιο σύνθετα κείμενα, ενισχύοντας την επίδοσή του σε μαθήματα, όπως η Έκθεση- Έκφραση.
– Με την ανάγνωση, βελτιώνεται η συγκέντρωση και η μνήμη των παιδιών. Η συγκέντρωση και η μνήμη είναι δύο εξίσου σημαντικές ικανότητες, εξαιρετικά χρήσιμες στη σχολική ηλικία. Διαβάζοντας βιβλία από πολύ μικρή ηλικία καλλιεργείται η συγκέντρωση και η αφοσίωση που χρειάζεται να έχει και στη σχολική του ζωή.
– Με την ανάγνωση βιβλίων το παιδί χαλαρώνει και διαφεύγει από την καθημερινότητα. Η ανάγνωση προσφέρει στον μικρό αναγνώστη μια ασφαλή διέξοδο από το άγχος και την πίεση της καθημερινότητας. Σε περιόδους στρες, όπως η έναρξη της σχολικής χρονιάς, οικογενειακές εντάσεις και προκλήσεις, το διάβασμα λειτουργεί ως ένας μηχανισμός χαλάρωσης, βοηθώντας την ανάκτηση της ηρεμίας και της σταθερότητας.
– Με την ανάγνωση αναπτύσσονται οι κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών. Η επαφή με διαφορετικούς χαρακτήρες μέσα από τη λογοτεχνία, βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν την κατανόησή τους προς τους άλλους. Μέσα από τις αφηγήσεις, τα παιδιά μπαίνουν στη θέση των ηρώων τους, αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους. Συνεπώς, καλλιεργούν σταδιακά περισσότερο ουσιαστικές σχέσεις με συνομήλικους τους και μεταβάλλονται σε ευφυή άτομα, συναισθηματικά ανοιχτόμυαλα και δεκτικά.
Συμπερασματικά, η λογοτεχνία δεν είναι απλώς μια πηγή γνώσης, αλλά ένας θεμελιώδης παράγοντας για την ψυχική υγεία του παιδιού. Μέσα από τις σελίδες ενός βιβλίου, τα παιδιά ανακαλύπτουν τον εαυτό τους, αναπτύσσουν δεξιότητες ζωής και βρίσκουν καταφύγιο σε μια δύσκολη στιγμή. Επομένως, η ενθάρρυνση της ανάγνωσης από μικρή ηλικία δεν αποτελεί μόνο επένδυση στη γνώση, αλλά και στη συναισθηματική ευεξία του παιδιού. Είναι πραγματικά ένας ανεκτίμητος θησαυρός.. που ο μικρός αναγνώστης ανακαλύπτει σιγά σιγά..
Τα cookies ανάλυσης μας επιτρέπουν να μετράμε την επισκεψιμότητα και τις πηγές της στην ιστοσελίδα/εφαρμογή μας, με σκοπό τη βελτίωση της απόδοσής της. Όλες οι πληροφορίες που συλλέγουν τα cookies αυτά είναι συγκεντρωτικές και ως εκ τούτου ανώνυμες.
Η ιστοσελίδα/εφαρμογή μας χρησιμοποιεί διαφημιστικά cookies των εταιρειών Google και Facebook. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν από αυτές τις εταιρείες για να δημιουργήσουν ένα προφίλ των ενδιαφερόντων σας, ώστε εμείς να μπορούμε να σας δείξουμε σχετικές διαφημίσεις σε άλλους διαδικτυακούς τόπους, να περιορίσουμε την προβολή διαφημίσεων που δεν ταιριάζουν με τα ενδιαφέροντα σας ή να μετρούμε την αποτελεσματικότητα μιας διαφημιστικής καμπάνιας. Δεν αποθηκεύουν προσωπικά δεδομένα άμεσα, αλλά βασίζονται στη μοναδική αναγνώριση του browser σας και της συσκευής με την οποία συνδέεστε στο διαδίκτυο. Εάν δεν επιτρέψετε αυτά τα cookies, οι διαφημίσεις που θα βλέπετε θα είναι λιγότερο στοχευμένες.
Πρόκειται για cookies αναγκαία για τη λειτουργία της ιστοσελίδας/εφαρμογής και δεν μπορούν να απενεργοποιηθούν. Συνήθως αφορούν σε δικές σας επιλογές, όπως ο ορισμός των προτιμήσεων απορρήτου σας, η εγγραφή σας στον διαδικτυακό τόπο ή η συμπλήρωση εντύπων. Μπορείτε να ρυθμίσετε τον φυλλομετρητή (browser) σας ώστε να μπλοκάρει τα cookies ή να σας ειδοποιεί σχετικά με αυτά, όμως τότε, ορισμένα τμήματα της ιστοσελίδας/εφαρμογής ίσως να μη λειτουργούν. Αυτά τα cookies δεν αποθηκεύουν πληροφορίες που σας ταυτοποιούν.