ΣΚΕΝΤΟΣ ΘΩΜΑΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ Bachelor of Science (BScHons)

Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού

Ειδικότητα κατεύθυνσης: Ειδική Φυσική Αγωγή

 

Μισός αιώνας ακριβώς έχει περάσει από το μέγιστο επίτευγμα της ανθρωπότητας, όπου κατάφερε στις 20 Ιουλίου του 1969 να προσεληνωθεί με επιτυχία και να πατήσει στο φεγγάρι. Ερχόμαστε λοιπόν με αυτό το συλλογισμό να αναρωτηθούμε, πώς είναι δυνατόν ο άνθρωπος να μένει στο διάστημα για τόση μεγάλη χρονική περίοδο; Πώς εξελίσσεται και προσαρμόζεται το ανθρώπινο σώμα κάτω από αυτές τις δυσμενείς συνθήκες ζωής;

Το να ζει κανείς σε περιβάλλον μικροβαρύτητας, απέχοντας μερικά εκατοστά από την έκθεση στο απόλυτο κενό του διαστήματος έχει πολύ μεγάλες συνέπειες στο ανθρώπινο σώμα. Σύμφωνα με μελέτες οι περισσότεροι αστροναύτες που καλούνται να περάσουν αρκετούς μήνες στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, ύστερα από ελέγχους, κατά την επιστροφή τους στη Γη, εμφανίζουν ορισμένα στοιχεία, τα οποία υποδηλώνουν μυοσκελετικές ανωμαλίες, ασθένειες, καθώς και αισθητηριακές διαταραχές.

Αρχικά με την είσοδό τους στον ISS και κατά την παραμονή τους τις πρώτες ημέρες, εμφανίζονται και δημιουργούνται, πέραν των αισθητηριακών προβλημάτων και διαταραχών, επιπτώσεις και στην ψυχολογία των αστροναυτών, εξαιτίας των συνθήκων διαβίωσης με δυσκολίες στη διατροφή, διαταραχές στον ύπνο, καθώς και της έκθεσης σε μια επικίνδυνη συνθήκη, αυτή της κοσμικής ακτινοβολίας.

Το ανθρώπινο σώμα εξελίχθηκε για να ζει στη Γη, σε πεδίο βαρύτητας. Αλλάζοντας λοιπόν τις βαρυτικές συνθήκες και διαβιώνοντας μια παρατεταμένη χρονική περίοδο στο διάστημα, οι επιδράσεις της μικροβαρύτητας, αρχίζουν να εμφανίζουν στο σώμα πολλές και περίεργες αλλαγές. Σε ένα περιβάλλον χωρίς βαρύτητα, ο οργανισμός δεν χρειάζεται μυς, με αποτέλεσμα οι μυς των αστροναυτών να συρρικνώνονται και να ατροφούν, περιστέλλοντας και την πυκνότητα των οστών. Αυτό  συμβαίνει γιατί στο διάστημα οι αστροναύτες περνούν μια περίοδο που ονομάζεται σκελετική εκφόρτωση, στην οποία τα οστά χάνουν την ικανότητα να φτιάχνουν νέα κύτταρα οστού και να αντικαθιστούν τα παλιά. Έτσι λόγω αυτής της αλλαγής, χάνοντας περίπου το 1% της μάζας των οστών κάθε μήνα, κατά την επιστροφή τους στη γη, είναι πολύ εύκολο να υπόκεινται σε κατάγματα, όπως οι άνθρωποι που πάσχουν από οστεοπόρωση.

Για τους παραπάνω λόγους λοιπόν παρακολουθήσαμε και είδαμε , κάνοντας μια κορύφωση στο πρόγραμμα των αστροναυτών, ότι σε καθημερινή βάση επιτάσσεται η αναγκαιότητα για γυμναστική, πέρα από τα βεβαρυμμένα καθήκοντα και υποχρεώσεις για μελέτες, πειράματα, διαστημικούς περίπατους και ξεκούραση.

Γιατί οι αστροναύτες στον Δ.Δ.Σ. ασκούνται τόσο συστηματικά;

Η διατήρηση της φυσικής και εν συνέχεια της πνευματικής τους κατάστασης, συντελεί στο να διεκπεραιώσουν τις υποχρεώσεις τους στον Δ.Δ.Σ., καταπολεμώντας το άγχος και την δυσφορία που προκαλείται πολλές φορές από την καθημερινή πίεση εργασίας και της δυσμενούς διαβίωσης. Επιπλέον κύρια συνιστώσα είναι να επιστρέψουν στη Γη όσο το δυνατόν πιο κοντά στις τιμές που έφυγαν για το διάστημα. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό, όταν επιστρέψουν στη βαρύτητα της γης, η φυσική κατάστασή τους να έχει διατηρηθεί όσο το δυνατόν καλύτερα. Κάνοντας έτσι μια προσέγγιση στο εσωτερικό του σταθμού, μπορούμε να διακρίνουμε πέρα από εργαστήρια, υπολογιστές και χώρους επισκευής, μηχανήματα και όργανα γυμναστικής όμοια με αυτά που χρησιμοποιούμε στη Γη όπως ο διάδρομος, το ποδήλατο γυμναστικής καθώς και ένα πολύπλοκο όργανο με αντιστάσεις, συμβάλλοντας έτσι στη διατήρηση της κατάστασης των οστών και των μυών τους και γενικά της φυσικής τους κατάστασης.

Βάσει των παραπάνω, έρχεται η κοινή λογική να θέσει το ερώτημα που αφορά στο ημερήσιο πρόγραμμα ενός μέσου ανθρώπου, με πολλές φορές λιγότερες ευθύνες και περισσότερο χρόνο, συνδυαστικά με την προσπάθειά του για καθημερινή άσκηση.

Μπορώ να ασκηθώ σαν αστροναύτης; Μπορώ να αντισταθμίσω με το ρόλο της γυμναστικής στην καθημερινότητά μου, αποκτώντας οφέλη στο συναισθηματικό και σωματικό κομμάτι;

Η απάντηση είναι μια.

Σαφώς !

Εκτός από τα πολλαπλά οφέλη που έχει για το σώμα, η γυμναστική είναι επίσης ένας από τους αποτελεσματικότερους τρόπους για να βελτιωθεί η ψυχική διάθεση, κάτι που ταλανίζει το μεγαλύτερο ποσοστό των ενηλίκων. Έστω και η μικρής διάρκειας άσκηση καθημερινά, μπορεί να βοηθήσει ώστε τα άτομα να χαλαρώσουν και να αντιμετωπίσουν πιο αποτελεσματικά το ημερήσιο άγχος. Κατά συνέπεια, η διαδικασία ανάνηψης και ξεκούρασης κατά τον βραδινό ύπνο, θα είναι πιο εύκολη και πιο ποιοτική. Επιπλέον μέσω της άσκησης τα άτομα οδηγούνται σε μια αυτόβουλη διαδικασία άμβλυνσης των ποσοστών κατάθλιψης αλλά και της διακοπής κατάχρησης ουσιών στους χρήστες, με αποτέλεσμα να βελτιώνεται και η αυτοπεποίθηση. Όσον αφορά στο κομμάτι της πρόσληψης ατμοσφαιρικού αέρα, του αναπνευστικού συστήματος δηλαδή, μπορούν μέσα από την άσκηση να ξεπεραστούν καρδιακές προσβολές. Βελτιώνεται ουσιαστικά η στεφανιαία κυκλοφορία και γενικά η λειτουργία της καρδιάς. Επιπλέον παρατηρείται μια αύξηση στα επίπεδα κυκλοφορίας της HDL και μειώνονται τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων. Έτσι λοιπόν η άσκηση βοηθάει τα άτομα να διατηρήσουν ένα  ιδανικό βάρος, χωρίς να μπαίνουν στη διαδικασία για εξαντλητικές δίαιτες. Ένας άλλος παράγοντας είναι η βελτίωση της βραχυχρόνιας μνήμης στα ηλικιωμένα άτομα, καθώς και η μείωση του κίνδυνου της ανάπτυξης διαβήτη τύπου ΙΙ. Επιπλέον για τα υπερτασικά άτομα, βοηθάει στον έλεγχο της υψηλής πίεσης, καθώς  ελαττώνει την ευπάθεια στις διάφορες καρδιακές αρρυθμίες. Αυξάνεται έτσι μέσα από την άσκηση και διατηρείται η ελαστικότητα των αιμοφόρων αγγείων, μειώνεται δε η αντίσταση στη ροή του αίματος. Αυξάνεται ουσιαστικά το απόθεμα της καρδιακής δύναμης και ο όγκος του αίματος που η καρδιά αντλεί σε κάθε χτύπο της. Επαγωγικά μειώνεται η ευπάθεια σε θρομβώσεις της στεφανιαίας αρτηρίας και παρατηρείται μείωση του κίνδυνου των καρδιαγγειακών παθήσεων. Έτσι λοιπόν συντελεί και βοηθάει το σώμα να αντιστέκεται σε μολύνσεις του αναπνευστικού συστήματος, αφού αυτόματα αυξάνεται η μέγιστη απορρόφηση οξυγόνου από τον οργανισμό με αποτέλεσμα την αύξηση της αντοχής και κατά συνέπεια και της δύναμης.

Ανεξάρτητα από το επίπεδο της φυσικής κατάστασης που βρίσκεται ένα σώμα, ξεκινώντας την άσκηση, βοηθάει τον οργανισμό να διατηρήσει το μυϊκό ιστό περισσότερο από έναν αγύμναστο. Έτσι λοιπόν αυξάνεται η πυκνότητα των συνδέσμων και των τενόντων, κάνοντάς τους πιο ανθεκτικούς στις διάφορες κακώσεις και στις ρίξεις. Ένα από τα προβλήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν τόσο οι αστροναύτες όσο και οι γήινοι οργανισμοί, είναι η ανθεκτικότητα των οστών και η αύξηση της πυκνότητας της οστικής μάζας. Μέσα από ένα καθημερινό πρόγραμμα άσκησης τα οστά και γενικά ο σκελετός γίνονται πιο ανθεκτικοί, με αποτέλεσμα να επιβραδύνεται ο ρυθμός εκφυλισμού των αρθρώσεων, αν κάποιοι πάσχουν από οστεοαρθρίτιδα. Έτσι λοιπόν θα λέγαμε ότι μέσα από την άσκηση, αυξάνεται η τροφοδοσία με αίμα στα αιμοφόρα αγγεία και πέραν των ιστών, διαφυλάσσονται καλύτερα και τα μαλακά μόρια στο υπόλοιπο ανθρώπινο σώμα.

Πλησιάζοντας λοιπόν προς τους θερινούς μήνες του έτους έρχονται στο μυαλό μας δυο tips τα οποία αφορούν το μεγαλύτερο αν όχι όλο το ποσοστό των ανθρώπων.

Μέσα από την άσκηση βελτιώνεται…

  • η λειτουργία των αιμοφόρων αγγείων στο δέρμα, ρυθμίζεται πιο εύκολα η θερμοκρασία του σώματος και αυξάνεται η αντοχή στη θερμότητα
  • η ανοχή στη γλυκόζη, αυξάνεται και ο βασικός μεταβολισμός και διευρύνεται  το ποσοστό της μυϊκής μάζας (μυϊκή υπερτροφία)

Εσύ πόσο χρόνο θα διαθέσεις για τον εαυτό σου ;

 

b2b.peifasyn.gr