Τα τεστ COVID-19 στο φαρμακείο ανοίγουν δρόμους και για άλλα τεστ

Από τον Bruce Kneeland, Community Pharmacy Specialist, ΗΠΑ στο περιθώριο της ομιλίας του στο 5ο Συνέδριο ΠΕΙΦΑΣΥΝ.

O Αμερικανός Bruce Kneeland, σύμβουλος επιχειρήσεων, podcaster, πρώην μάνατζερ σε φαρμακαποθήκες και συνεταιρισμούς φαρμακείων και ειδικός στα κοινοτικά φαρμακεία, αρθρογραφεί για το πώς διαχειρίστηκαν οι ΗΠΑ την κρίση που δημιούργησε η πανδημία COVID-19 στο υγειονομικό τους σύστημα, ποιες υποδομές αποδείχθηκαν ανεκτίμητες στην αντιμετώπιση των προκλήσεων, αλλά και πώς η δυνατότητα πραγματοποιήσης τεστ COVID-19 θα οδηγήσει στη διενέργεια και άλλων τεστ ταχείας ανίχνευσης νόσων στα φαρμακεία, όπως αυτά της γλυκοζυλιωμένης αιμοσφαιρίνης, της χοληστερόλης, του στρεπτόκοκκου και της γρίπης.

Στις ΗΠΑ λειτουργούν περίπου 60 χιλιάδες φαρμακεία λιανικής πώλησης, εκ των οποίων σχεδόν 20 χιλιάδες είναι ανεξάρτητα και άλλα 20 χιλιάδες είναι καταστήματα αλυσίδων. Τα υπόλοιπα είναι είτε φαρμακεία νοσοκομείων για εξωτερικούς ασθενείς είτε φαρμακεία που βρίσκονται σε παντοπωλεία. Όταν χτύπησε η COVID στις αρχές του 2020, η κυβέρνηση των ΗΠΑ χαρακτήρισε τα φαρμακεία ως «απαραίτητες επιχειρήσεις» που τις ενθάρρυνε να παραμείνουν ανοιχτές. Στο πλαίσιο αυτό η χρήση μάσκας από τους πολίτες και ο πιο επιμελής καθαρισμός στους χώρους του φαρμακείου κρίθηκαν απαραίτητα. Σε πολλές περιπτώσεις, τα ανεξάρτητα φαρμακεία έκλεισαν τις πόρτες τους και εξυπηρετούσαν είτε μέσω μεγάλων θυρίδων, είτε με κατ’ οίκον παραδόσεις είτε με το νέο σύστημα της «παράδοσης στο δρόμο».

Έτοιμες υποδομές

Τρεις τάσεις, οι οποίες έχουν εμφανιστεί την τελευταία δεκαετία, αποδείχθηκαν ανεκτίμητες στη διαχείριση των προκλήσεων που έφερε η COVID-19:

1. Drive up windows (θυρίδες): Η δυνατότητα εξυπηρέτησης και χορήγησης των φαρμάκων από το παράθυρο επέτρεψε στα φαρμακεία να διαχειριστούν το μεγαλύτερο μέρος των συναλλαγών τους.

2. Ψηφιακό εμπόριο: Τα περισσότερα φαρμακεία έχουν τη δική τους ιστοσελίδα που επιτρέπει την επανεκτέλεση συνταγών. Η ηλεκτρονική συνταγογράφηση έδωσε τη δυνατότητα στους γιατρούς να στέλνουν συνταγές στους ασθενείς, ενώ μέσω εφαρμογών σε κινητά και tablet οι ασθενείς ζητούσαν την επανάληψη της συνταγογράφησης.

3. Facebook: Μέσω αυτού τα φαρμακεία ενημέρωναν τους ασθενείς για τις επιλογές εξυπηρέτησής τους και τους παρείχαν έγκυρες πληροφορίες για την πανδημία.

Τα πρώτα θαρραλέα βήματα

Αρχικά, τα εμβόλια κατανεμήθηκαν μόνο στα φαρμακεία μεγάλων αλυσίδων, με την κυβέρνηση να υποθέτει ότι ο αυξημένος αριθμός των καταστημάτων τους θα ήταν επαρκής για να ανοσοποιηθεί ο πληθυσμός. Αυτό αποδείχθηκε λάθος, καθώς οι φαρμακοποιοί των αλυσίδων δεν είχαν τη δυνατότητα να βγουν από το κατάστημα και να ενταχθούν βαθύτερα στην κοινότητα. Αντιθέτως, οι ανεξάρτητοι φαρμακοποιοί δημιούργησαν «εμβολιαστικά κέντρα» εκτός έδρας. Η τάση ξεκίνησε από τη Δυτική Βιρτζίνια, όπου επίμονοι φαρμακοποιοί έπεισαν την κυβέρνηση να τους δώσει πρόσβαση στο εμβόλιο. Μέσα σε λίγες εβδομάδες εμβολιάστηκαν χιλιάδες ασθενείς σε γηροκομεία.

Μια ιδιοκτήτρια φαρμακείου στο Νέο Μεξικό οδήγησε 200 μίλια, 5 φορές μέσα σε δύο εβδομάδες, για να ζητήσει από το υπουργείο Υγείας 200 ​​δόσεις. Όταν τελικά συμφώνησαν, τα χορήγησε όλα σε μια εβδομάδα και επέστρεψε για να ζητήσει περισσότερα. Η επιτυχία της «άνοιξε το δρόμο» σε δεκάδες ανεξάρτητους φαρμακοποιούς στην πολιτεία να εμβολιάσουν τους πολίτες.

Μόλις το εμβόλιο έγινε διαθέσιμο σε όλα τα φαρμακεία, οι φαρμακοποιοί βρήκαν τρόπους να επεκταθούν, καθιστώντας συνήθη πρακτική να διοργανώνουν μαζικούς εμβολιασμούς σε σχολεία, εκκλησίες και δημοτικά κέντρα. Ήταν ιδιοφυές ότι επωφελήθηκαν από την ίδια την κοινωνία και ζήτησαν βοήθεια από εθελοντές.

 

Η σημερινή κατάσταση

Σήμερα δεν πραγματοποιούνται πια μαζικοί εμβολιασμοί, καθώς καθημερινά πλέον προγραμματίζονται ραντεβού για εμβολιασμό ή για τεστ COVID-19. Εταιρείες τεχνολογικών συστημάτων έχουν ήδη αναπτύξει διαχειριστικά προγράμματα φαρμακείου που ειδοποιούν το φαρμακοποιό αν υπάρχει δυνατότητα εμβολιασμού ή τεστ, ενώ πιο προηγμένα «εργαλεία» υπενθυμίζουν στους πολίτες ότι πρέπει να κάνουν την αναμνηστική δόση, καταχωρούν στα μητρώα τον εμβολιασμό ή τα αποτελέσματα των τεστ και παρέχουν σχετικά πιστοποιητικά.

Τα τεστ COVID-19, με κόστος κυρίως μεταξύ 25-50 δολαρίων, ανοίγει το δρόμο και για άλλα τεστ ταχείας ανίχνευσης νόσων μέσα στο φαρμακείο, όπως είναι τα τεστ γλυκοζυλιωμένης αιμοσφαιρίνης, χοληστερόλης, στρεπτόκοκκου και γρίπης. Αυτού του είδους οι υπηρεσίες θα είναι κατά τη γνώμη μου ένα μεγάλο μέρος της ανάπτυξης του φαρμακείου.

 

b2b.peifasyn.gr